De usynlige udgifter


Alle virksomheder har valgt en metode til at holde styr på deres daglige bilag og administration. Metoden varierer gerne fra en gennemtænkt daglig rutine til en tilfældig opstået vane i takt med virksomhedens opståen. Hvis du er nyopstartet selvstændig kan det være du sidder lige nu og overvejer hvordan man egentlig griber ’alt det med regnskab og administration’ an!?

Der er ikke en rigtig eller en forkert måde at gøre det på. Det vigtigste er, at den metode du bruger virker.

Jeg oplever tit i mit arbejde, at den daglige rutine dybest set ikke er tilstrækkelig. Mange vælger det de anser for at være en nem metode – enten fordi de ikke kan fordrage det kedelige administrative regnskabsmæssige arbejde eller fordi de simpelthen er i tidsnød og vælger at lave det arbejde de faktisk tjener deres penge på. Uanset årsagen ser jeg tit, at når man begynder at gennemgå den daglige administration findes der mange små uoverensstemmelser. Det kan være en regning der ved en fejl er blevet betalt to gange, gebyrer til både kreditorer og debitorer der simpelthen er løbet løbsk eller en større eller mindre procentdel af virksomhedens tilgodehavender der ikke bliver inddrevet i tide. Men det kan også være større beløb i moms eller afgifter, der grundet travlhed eller manglende overblik, er blevet indberettet eller indbetalt for sent.

Hvis du kun gennemgår dit regnskab årligt, når det er tid til at indberette selvangivelse, er det tit for sent at inddrive gammel gæld, eller det virker uoverskueligt at få et overblik over hvorvidt der er opkrævet fejlagtige gebyrer eller lignende.

Der kan derfor som regel i ethvert regnskab, der kun laves en gang årligt – hvad enten du gør det selv eller får en revisor til det – findes en hel del ’usynlige’ udgifter der i sidste ende er helt unødvendige.

Så uanset hvilken rutine eller ekstern hjælp du vælger i din daglige administrative struktur, kan det klart anbefales at være opmærksom på, om den metode du har valgt – eller er i gang med at vælge – dybest set koster mere end du umiddelbart er opmærksom på.

De usynlige udgifter kan derfor både være direkte omkostninger i kroner og ører, eller indirekte i form af en daglig rutine der forstyrrer din mulighed for at fokusere på det du faktisk tjener dine penge på.